№ 06-03-24 «26» березня 2024 року
Президенту України
Володимиру Зеленському
Шановний Володимир Олександрович!
В Верховній Раді готується прийняття законопроекту про введення тестів та додаткових медичних комісій на платній основі для водіїв похилого віку. Депутати виражають своє занепокоєння щодо безпеки літніх водіїв через погіршення стану їхнього здоров’я, що може призводити до дорожньо-транспортних пригод, які ставлять під загрозу життя людей.
Людина зі здоровим глуздом може сказати, що це повна єресь. Мене запитують, чи існує статистика ДТП за участю депутатів, правоохоронної системи, п’яних, наркоманів, молоді та людей старшого віку.
На жаль, за часів Авакова, Монастирського і сьогоднішнього міністра статистика, яку подає МВС корява і недостатня для глобальних висновків. Аналітична статистика ДТП ведеться дуже недосконало. Більшість показників відсутні. Причина: некомпетентність працівників Міністерства. Я допускаю, що при необхідності вони «намалюють її зі стелі». Тож усі розмови наших депутатів про загрозу суспільству від водіїв похилого віку якась маячня. Дослідження в США говорять про інше.
Дослідження в США показало, що люди похилого віку рідше потрапляють в ДТП, ніж люди середнього віку. Про це повідомляє інформаційний ресурс Страхового інституту дорожньої безпеки (IIHS). Експерти оцінили ситуації щодо аварій за участю пенсіонерів у віці 70-79 років і водіїв 35-54 років. Вони прийшли до висновків, що в ДТП з летальним результатом рідше фігурують люди похилого віку, ніж молоді. А в той же час кількість пригод на американських дорогах зросла. За останні 20 років на 43% знизилася кількість смертельних ДТП за участю водіїв старше 70 років. А кількість аварій з людьми середнього віку зменшилася лише на 21%. Але в останні роки спостерігають, що дані про ДТП з пенсіонерами залишилися на одному показнику, а смертельні аварії з водіями до 54 років стали частішати.
До речі, і Міністр транспорту Німеччини Фолькер Віссінг виступає проти планів ЄС посилити правила для водіїв старшого віку. Він говорить: "Я проти обов'язкових тестів на придатність для водіїв, старших за 70 років, і я впевнений, що в ЄС також не буде більшості на підтримку цього". При цьому міністр критикує підхід, коли "людей дедалі частіше перетворюють на об'єкти, піддають обов'язковим обстеженням і змушують організовувати своє повсякденне життя відповідно до каталогу правил". Проект нової європейської директиви про дорожній рух передбачає, що водії старше 70 років повинні оновлювати свої водійські права кожні п'ять років. Стан їхнього здоров'я також має оцінюватися або в результаті обов'язкового медичного огляду, або надання даних особисто. Міністр вважає, що країни-члени ЄС повинні мати можливість самостійно вирішувати, який варіант застосовувати. Він стверджує, що особи, старші 70 років, можуть опікуватися своїм здоров'ям і без приписів держави та бюрократичних процедур. Крім того, він вважає, що "є відповідальне коло тих, хто мав би говорити з літніми людьми про водіння, – діти, родичі чи сусіди" . Що стосується статистики нещасних випадків, то вона, за словами Віссінга, свідчить про "відсутність значної кількості серйозних аварій" у віковій групі старше 70 років, а в віковій категорії до 50 років ДТП трапляються значно частіше.
В лютому і березні 2024 року на с/г і будівельній виставках було проведено опитування щодо цього законопроекту: 96% вважають, що це дискримінація водіїв похилого віку, які на їх думку значно коректніше керують своїм транспортом ніж молодь.
Як кажуть в народі: «Палка має два кінці». Дійсно, з роками здоров’я стає не кращим та це в глобальному сенсі не впливає на безпеку руху. Дослідження, яке проведене ізраїльськими експертами з Університету Бен-Гуріона, показало, що досвід, а не вік, впливає на здатність людини розпізнавати потенційні небезпеки на дорозі. Завдяки своєму чималому досвіду старші за віком водії були швидшими і точнішими у визначенні ризикових сценаріїв під час водіння. Як правило, вони мають підвищену пильність і всі ризики зводять до мінімуму, демонструючи кращу здатність помічати небезпечні ситуації на дорозі і реагувати на них.
Наші депутати стверджують, що водій старшого віку може померти за кермом, створюючи небезпеку для інших учасників руху. Шановні, від цього ніхто не застрахований. Але ж американський інформаційний ресурс Страхового інституту дорожньої безпеки (IIHS) повідомляє, що в ДТП з летальним результатом рідше фігурують люди похилого віку, ніж молоді. Причина банально проста, молодь самовпевнена і сідає за кермо незалежно від стану здоров’я. Найчастіше це викликано виробничими процесами. А людям старшого віку вже нікуди поспішати і вони більше піклуються про своє здоров’я, а якщо прихопило серце чи заболіла голова, то вони будуть ковтати пігулки і за кермо не сядуть та і близькі не дозволять (жінка буде капати на мізки).
Я думаю, що всі погодяться зі мною, що водії старшого віку не лихачать і зазвичай вибирають для їзди більш безпечні маршрути та справні авто.
Вибачте за порівняння, але стиль водіння автомобіля людей старшого віку я порівнюю з водієм, який випив келих пива чи пригубив спиртного, що не впливає на безпеку руху, але це не є доказом для поліцейського, бо запах спиртного присутній. Тож такий водій веде машину з повною обережністю, щоб не викликати якоїсь підозри у патрульних поліціантів. Звичайно, це не стосується молодих мажорів, для яких і ложка спиртного діє як червона тканина для розлюченого бичка.
Хочу також нагадати, що як показує досвід, що в запропонованих тестах європейських країн молодь робить не менше помилок, ніж люди старшого віку. Тож це чиста дискримінація людей похилого віку.
У липні 2023 року парламент Австрії схвалив законопроект, який дозволить владі конфісковувати автомобілі, водії яких значно перевищили швидкість, що дійсно призводить до частих ДТП. Ось на такий приклад варто було б звернути увагу наших депутатів. Також я б звернув увагу і на те, що аварії зазвичай не трапляються при низькому рівні алкогольного сп'яніння за кермом. Тут би я взяв за приклад Німеччину, де існує повна заборона на алкоголь для водіїв-початківців у віці від 17 до 21 року, а для всіх інших діє обмеження в 0,5 проміле. Що ж до існуючої у нас норми 0,2 проміле, то 0,3 проміле може бути навіть від компоту чи квасу. Тож чи не є це обмеження законодавчим казусом, який абсолютно тверезих людей сприймає за алкоголіків. Такий же законодавчий казус може бути і по дискримінації водіїв похилого віку.
Від цього тільки посиляться зловживання працівниками поліції, які і зараз більше зупиняють людей старшого віку, а мажорів не помічають. В цьому я сотню разів переконався спостерігаючи за Київською і Житомирською поліцією.
Володимир Тарасюк, директор навчального центру
Національної асоціації с/г дорадчої служби України