Чи варто повертати в загальне користування ставки, що знаходяться в межах населених пунктів?

Стаття оновлена 21.02.2016.

 Останнім часом почастішали випадки розторгнення договорів оренди на ставки, що розташовані в межах населених пунктів.

Чому це відбувається?

По-перше, ставки надавались в оренду без погодження з селянами та і громадське слухання по цім питанням не передбачалося. А якби селяни і висловлювалися проти, то хто б їх в той час слухав.

По-друге, в багатьох випадках орендарі водойм своєю поведінкою самі спровокували місцеве населення проти себе. Як кажуть в народі: «Із пана пан виходить, а із бидла дуже рідко виходить пан». Доволі часто, ставши заможнішим, орендар забуває про людей, які допомогли їй піднятись на цей рівень та про те, що користується надбанням всієї громади. Тільки поодинокі орендарі водойм такі як в Лисянському р-ні, Черкаської обл. опікуються соціальною сферою населених пунктів та пенсіонерів. В більшості ж випадків орендарі обмежують загальне водокористування для мешканців сіл, підтоплюють людям городи і як результат наражаються на супротив селян, щодо подальшого користування водоймою.

В-третіх, зміни, що відбулися в суспільстві, зробили людей сміливішими. Єдиний позитив від нашої невдалої революції, яка принесла горе і злидарство простим людям - це зародження громадського самоуправління.

А чи доцільно повертати в громадське користування ставки, які вже передані в оренду?

На мою думку така доцільність існує далеко не завжди. Є водойми, які можуть викликати техногенну небезпеку. Це невелика кількість водойм, але вони є. Більшість таких водойм має загальну площу водного дзеркала понад 50 га.

Передача ставка в оренду в більшості випадків не перешкоджає мешканцям села в загальному користуванні: купанні, плаванні на човнах, відпочинку на березі, напуванні худоби, вигулу водоплаваючої птиці тощо. Найбільше суперечок виникає навколо любительського і спортивного рибальства. Але і тут ніякої проблеми не існує. Наприклад, аналіз договорів на оренду водойм по Житомирській області показав, що на усіх водоймах області можна вільно рибалити. Виключення складає Житомирський рибгосп, тому що це технологічні водойми і Агрофірма «Україна» (с. Бистрик), тому що в цій водоймі вирощується рибопосадковий матеріал. Тож майже на усіх водоймах Житомирської обл. можна рибалити користуючись загальними правилами любительського і спортивного рибальства.

В журналі «Агросвіт України» № 2/2014 в статтях «Порядок надання водних об’єктів та рибогосподарських технологічних водойм в оренду для риборозведення (аквакультури)», стор. 30-32 і «Любительська і спортивна риболовля у водоймах, в яких здійснюється рибогосподарська діяльність», стор. 33-34 надавалось роз’яснення, що орендар водного об’єкта зобов’язаний передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство тощо). Бажано, щоб місця для рибальства мали відповідні таблички. Якщо місця для рибальства не визначені, то можна рибалити в будь-якому місці без обмежень, керуючись загальними правилами рибальства, в тому числі і там, де годують рибу і орендар не має права чинити цьому опір.

Не складно зробити додаток до Договору з обмеженням любительського і спортивного рибальства на водоймах, які розташовані за межами населених пунктів. Що стосується водойм в межах населених пунктів, то тут зробити додаток до договору по обмеженню прав загального водокористування без громадського обговорення зараз практично неможливо.

Декому хочеться жити по старинці, коли можна було нав’язати громаді будь що і забрати в неї все, керуючись законодавством України. Але ці часи минули, і не дивлячись на заплутане українське законодавство, зараз на перше місце виходить роль громади і місцевого самоврядування. Змінюється і тактика та стратегія судів, які в абсолютній більшості випадків підтримують рішення громад і місцевого самоврядування.

Обмеження прав загального водокористування, торгівля рибою без ветеринарної довідки чи допущення замору риби може слугувати причиною для розторгнення договору оренди. Про безліч причин розірвання договору оренди надавалась інформація в попередніх номерах журналу.

Були випадки, коли орендарі, з якими розірвали договори оренди водойм зверталися до суду в цілях оскарження рішень орендодавців. За останні місяці у всіх випадках суди підтримали рішення громад і місцевого самоврядування, а при заморі риби суд не тільки підтримав розірвання договору, а і виніс додатково штраф за нанесену шкоду орендарям нижнього каскаду ставків.

Тож розірвати договір оренди не складно, але ж варто також замислитися над тим, що буде з цією водоймою і аквакультурою в подальшому. Електровудки і сітки можуть знищити всю аквакультуру водойми за два-три дні. Дуже розумно поступають на Миколаївщині, Одещині і Дніпропетровщині де громади населених пунктів беруть під особистий контроль водойми з встановленням на них своїх правил охорони від браконьєрства, зариблення, догляду за аквакультурою і гідроспорудою, спортивного і любительського рибальства.

Такий підхід громад і місцевого самоврядування редакція журналу «Агросвіт України» повністю підтримує і готова надати будь-які консультативні послуги. Що ж до розірвання договору оренди, щоб кинути ставок і гідроспоруду на призволяще, то це шлях в нікуди…

А як щодо зменшення орендної плати за землю під водою?

Розмови над цим питанням точаться майже щоденно. Теоретично це не складне питання, а на практиці це може призвести до втрати оренди водойми. Справа в тому, що якщо сільська (селищна) рада чи обласна комісія переглянуть орендну плату в сторону її зменшення, то завжди знайдуться люди, які можуть заявити, що вони готові були заплатити більше. Тож при зменшенні орендної плати в будь-якому випадку потрібно проводити справу через торги (аукціон). Все має бути по чесному без натяку на корупцію і хабарництво. Оренду отримує той хто більше платить. Нам відомо безліч прикладів, коли на торгах родичі високопосадовців брали в оренду водойму за однією ціною, а через пів року чи рік різними шляхами, в тому числі і через рішення судів, зменшували орендну плату в декілька разів.

Зменшення орендної плати через торги (аукціон) унеможливлює використання адміністративного впливу і хабарництва.

Консультації за тел. 067-656-59-39, 095-548-06-87 

 

 

Володимир Зоряний